Crowdfunding

Crowdfunding er ny måde at skaffe kapital og markedstraction for startups. Der er efterhånden en række af platforme, som tilbyder startups mulighed for at få funding via crowdfunding. Mange startups kan have svært ved at skaffe kapital uden nogen større track record. Ved at lave en crowdfunding kampagne, får virksomheden ikke blot ny kapital, men også en måde at vise eventuelle investorer, at der er et såkaldt marked product fit. Leder du efter platforme for crowdfunding? Du kan finde en række af crowdfunding platforme herunder.

Crowdfunding platforme

PlatformBeskrivelseLink
KickstarterKickstarter er en rewardbaseret crowdfunding platform og har haft mere 10 millioner mennesker, som har støttet et projekt via platformenLæs mere
IndiegogoIndiegogo er rewardbaseret crowdfunding som har hjulpet mere end 800.000 ideer siden år 2008 Læs mere
ululeulule er rewardbaseret crowdfunding og har med deres 2,5 millioner brugere støttet mere end 30.000 projekterLæs mere
FundByMeFundByME er rewardbaseret crowdfunding og har støttet virksomheder med mere end 60 millioner euro via deres 250.000 brugereLæs mere
InvesdorInvesdor er rewardbaseret crowdfundingLæs mere
BoomerangBommerang er en af Danmarks største rewardbaseret platformeLæs mere
Coop CrowdfundingCoops platform er crowdfunding inden for fødevarerLæs mere
CrowdsWhoCareCrowdfunding platform inden for sundheds- og plejesektorenLæs mere

Hvad er crowdfunding?

Crowdfunding er egentligt et ret bredt begreb, som referer til en moderne måde at funde nye virksomheder online via en offentlig funding kampagne. Der er generelt set tre karakteristika forbundet ved crowdfunding:

  1. Investeringer kommer fra et stort antal private investorer
  2. Den gennemsntilige investering er relativ lav
  3. Investering og fundraising kampagnerne sker online

Hvordan anvendes crowdfunding til at opnå markedsvalidering?

Indenfor en senere årrække er crowdfunding ikke blot blevet anvendt som en metode til at opnå funding, men desuden en måde at teste, om der er et marked for et givet produkt. Det kan være meget udfordrende at teste, om der er et product market fit og overbevise eventuelle investorer om at investere i et helt nyt startup uden omsætning. Ved at oprette en crowdfunding kampagne og opnå en række af salg, opnår startups mere bevis for deres forretningspotentiale.

Typer af crowdfunding

Der er grundlæggende tre typer af crowdfunding. I daglig tale relaterer crowdfunding sig til såkaldt rewardbaseret crowdfunding. Du kan læse om de tre typer herunder.

Rewardbaseret crowdfunding

Rewardbaseret crowdfunding kan sammenlignes med præ-salg, hvor en virksomhed eller et projekt, markedsfører et produkt eller service, som generelt set skal lanceres i markedet i fremtiden. Bidragerne (dem som støtter projektet) enten præ-køber produktet eller servicen eller modtager en anden form for materiel kompensation såsom et merchandise. Bidragerne risikerer at tabe deres penge, hvis kampagnen ikke har mulighed for at levere produktet eller servicen. Generelt set har bidragerne ikke mulighed for at tjene penge på rewardbaseret crowdfunding. Derfor er fortjensten for bidragerne i rewardbaseret crowdfunding at købe et nyt produkt og ikke en investering i et startup. Derfor er kampagner i rewardbaseret crowdfunding bedst til virksomheder uden omsætning, som leder efter at finde markedsvalidering af deres produkt eller service.

Egenkapitalbaseret crowdfunding (equity crowdfunding) og lånebaseret crowdfunding (crowdlending)

Egenkapitalbaseret crowdfunding og lånebaseret crowdfunding er sammen det, der kaldes for investeringsbaseret crowdfunding (investment crowdfunding). I disse former for crowdfunding er det altid en virksomhed, som søger funding. I bytte for penge giver virksomheden investorerne andele i virksomheden, hvis det er egenkapitalbaseret crowdfunding og obligationer, hvis det er lånebaseret crowdfunding. Personen, som giver pengene til virksomheden, anser kampagner indenfor crowdfunding som værende investeringer. Investorerne tager risikoen for aldrig nogen sinde at få deres penge igen, men har samtidig muligheden for at tjene et afkast på sigt. Egenkapitalbaseret og lånebaseret crowdfunding er et relevant match for virksomheder, som allerede har omsætning og som leder efter kapital til at funde deres vækst.

Donationsbaseret crowdfunding

Som navnet angiver involverer donationsbaseret crowdfunding bidrag til velgørende formål. Bidragerne modtager derfor intet materielt eller finansielt som bytte for deres penge. Disse typer af kampagner er derfor oftest kørt af normale mennesker for at fremme noble sager. Donationsbaseret crowdfunding er derfor bedst anvendt af private individer eller mindre velgørenhedsorganisationer.

 

Leave a Reply